Mer information

tisdag 26 augusti 2014

Gaza och mänskligt ansvar

Hej på er, jag ska sätta mig och kolla partiledarutfrågningen i SVT av Jimmie Åkesson. Självklart sammanfattar jag det viktigaste åt er sen. Mår redan lite illa av att se Linus Bylund som är stabschef för SD prata.

I lördags deltog jag och mina vänner på en demonstration i Stockholm anordnad av Nätverket Palestinasolidaritet. De bad ordförande Bilal att hålla tal men eftersom att hela styrelsen var på kick-off frågade Bilal mig och jag tackade ja. 

För det första är det otroligt viktigt för mig att inför en konflikt alltid vara ödmjuk inför att människor dör, jag sitter här i Sverige, trygg och med tak i huvudet. Jag har inte alla kort på bordet, jag ser vad jag ser på sociala medier och blir påverkad. Därför försöker jag att i min kritik alltid vara nyanserad, att väga argument fram och tillbaka. När man läst till statsvetare som jag gjort lär man sig också att leta andra samband än bara konflikten man har framför ögonen, vilka har intressen i konflikten och varför? 

Så det första jag vill uppmana till är ödmjukhet inför konflikter och att aldrig tala för tvärsäkert om vilken sida som är ond eller inte.

För det andra är det viktigt för mig att inte måla ut människor som tillhör en stat för onda, vilket ofta sker i många kretsar. Självklart är alla judar inte personligt skyldiga för de våld Israel utsätter palestinier för. Lika självklart som att jag personligen inte är ansvarig för IS:s brott bara för att jag definierar mig som muslim. 

Så det andra jag vill uppmana er till är att inte kollektivt hata en grupp. Vi måste tänka på att vi är barn till invandrare, minoriteter, ungdomar, kvinnor och vi vill lika lite bli dömda som andra människor vill. 

För det tredje är det otroligt viktigt för mig att aktivt engagera mig i saker jag tycker är viktigt, att läsa på, att vara medveten, att protestera och tycka till. Det är viktigt för mig att läsa på, för att förstå varför saker ser ut som det gör. 

Se det tredje jag vill uppmana er till är att läsa på, och engagera er. Lägg 1 timme av er dag på något som ni tycker är viktigt, man växer som människa och man träffar fantastiska personer som tycker samma saker. 

För det fjärde vill jag uppmana er att stötta demonstrationer, bojkotter, insamlingar och liknande i förmån för Gaza och Sydsudans svältkatastrof. Oavsett konfliktens natur är det en situation där barn, oskyldiga barn och vuxna dör. Skänk en slant, skrik lite på torget tillsammans med andra eller dela en länk. Öppna era ögon och sinnen, tillsammans är vi fler!

Här under kan ni läsa det talet jag höll. 



Jag heter Alev och kommer från Turkiska ungdomsförbundet och jag är stolt över att få vara här idag.

Jag kommer att berätta för mina barnbarn att det var vi som stod på barrikaderna och protesterade mot nationer som missbrukar sin makt

Det var vi som skrek ut vår ilska när oskyldiga blev massakrerade och fördrivna från sina hem

Det var vi som stod i parker och torg och ropade ut vår fasa över att barn blir föräldrarlösa i onödan

Det var vi som skapade global förändring, det var under min ungdom som vi förenades över hela världen mot makter som förtrycker, mördar och bombar.

Vi bojkottade, vi skrek, vi rasade, vi mailade och vi var många

Det var även vi som på gatan blev dömda utifrån vår hudfärg

Det var vi som fick utstå glåpord på grund av vår slöja

Det var vi som kollektivt blev dömda för varje brott en enskild gjort


Men Det var inte vi som skrek glåpord efter människor som utövar sin religion

Det var inte vi som inte gjorde skillnad på stat och individ

Det var inte vi som var antisemiter

Vi gör skillnad på människor och förtryckarstater

Israel är en förtryckarstat men varje jude eller israel är inte ond.

Muslimer, och invandrare, vi vet vad det innebär att bli dömda och dragna över en kant.

Låt oss inte göra samma misstag.


Vi vill ha fred.

Vi vill ha fred för oskyldiga barn

Vi vill ha fred för människor som vill vakna till en lugn morgondag

Vi vill ha samexistens oavsett religion, hudfärg eller politisk åsikt

Kampen har fortsatt länge, men den slutar inte här

För alla mördade vuxna
För vartenda barn som har blivit mördad
För varje hus som förstörts
För varje dröm som försvunnit
För ett fritt Palestina, för en värld utan krig höjer vi våra händer och röster idag och går mot Israels ambassad

Och jag, jag kommer att berätta för mina barnbarn om idag och mina barnbarn kommer att se undrande ut, för i min framtid finns inte en Israel och Palestinakonflikt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar